13 آذر 1386 13:33:27
متن كامل سخنراني دكتر احمدي نژاد
نخستين اجلاس قضايي رؤساي كشورهاي اسلامي صيح امروز با سخنراني آقاي دكتر احمدي نژاد در سالن كنفرانس اسلامي آغاز شد.

 

بسم الله الرحمن الرحيم

الحمدلله رب العالمين و الصلوه و السلام علي سيدنا و نبينا محمد و اله الطاهرين و صحبه المنتجبين.

اللهم جعل لوليك الفرج و العافيه و النصر وأجعلنا من غير انصاره و اعوانه والمستشهدين بين يديه

 

 

رؤساي محترم قواي قضاييه و دادگستري‌ها، برادران عزيز، به جمهوري اسلامي ايران خانه دوم خود خوش آمديد. خداوند رنج سفر را بر شما مبارك كند و كامتان را از شهد رضايت خود شيرين فرمايد.

برادران و خواهران گرامي اساس/ قضا بر عدالت است و قضا پاسداري از عدالت را عهده دار است. عدالت منحصر به تشريع نيست، بلكه اساس تكوين نيز هست. عدالت در تكوين، بنيان عدالت در تشريع است. وقتي جهان بر اساس عدالت خلق شده است چگونه مي‌توان بدون عدالت در روابط انساني و اجتماعي زندگي كرد. ( والسماء رفقها و وضع الميزان الا تطغوا في الميزان )،‌ در اين كلام الهي عدالت در تكوين دليل و مقدمه عدالت در تشريع بيان مي‌شود و اين يعني، در تقنين و قضا عدالت امري ضروري است.

رسالت پيامبران الهي بر پايه عدل است. ( لقد ارسلنا بالبينات و انزلنا معهم و الكتاب و الميزان ليقوم الناس بالقسط )، همه بشريت در پرتو بينات و كتاب و ميزان مأمور به اقامه قسط است.

پيامبر عزيز ما كه اسوه است نيز مأمور به قسط است. ( قل امر ربي بالقسط )، بنابراين هم در كلام و هم در فلسفه ضرورت اقامه قسط و عدل روشن و قابل اثبات است.

انحراف از عدل و قسط، انحراف از مسير هدايت و انحراف از صراط مستقيم است. انحراف از عدالت، انحراف از مسير ربوبيت و افتادن در دامن شياطين است.

به دليل اهميت عدالت خداوند متعال امر قضا را به پيامبر اعظم خود سپرده و آن را از شئون پيامبري قرار داد. ايشان علاوه بر قضاوت، قضاتي را نصب مي كردند و بعد از ايشان كساني كه مأذون از جانب رسول الله هستند صلاحيت امر قضا را دارند.

اگر حقوق جامعه و مردم بر اساس قوانيني الهي بر پا شود آنگاه كه حقي تضييع شد با حكم قاضي به صاحب آن مسترد شود، امنيت و آرامش فراگير مي‌شود و فرصت تعالي و تكامل انسانها فراهم مي‌گردد.

اجراي احكام الهي تضمين حيات جوامع است. ( ولكم في القصاص حيوه يا اولوالالباب )، حياتي كه خداوند به آن اشاره مي‌نمايد، حياتي مملو از نور و رحمت و معرفت و عشق و تكامل است.

اينها همه ميوه درخت عدالت است. اگر عدالت باشد دليلي بر دشمني باقي نمي‌ماند و بنابراين جامعه عدل، جامعه دوستي و رحمت است و در آن كرامت انسانها حفظ مي‌شود، دليلي بر عصيان باقي نمي‌ماند و امور جامعه به صلاح مي‌شود.

شايد به همين دليل باشد كه هدف از ارسال رسل و انزال كتب و وضع ميزان، اقامه قسط به دست مردم است.همچنان كه عدالت رمز كمال بشري است.

بي عدالتي و تبعيض كليد مفاسد است و اثبات اين امر نيازمند دليل نيست. تمام تاريخ بشريت و وضع موجود بر اين واقعيت گواهي مي‌دهد.

ما متأسفيم كه بسياري از مناسبتهاي جهاني تحت فشار زور گويي برخي قدرتها، از عدالت فاصله گرفته است. قدرتهايي كه هيچ تعهدي به ميزان حق ندارند.

براي آنان ميزان، منافع آنان است و هيچ ارزشي براي حقوق ديگران قايل نيستند. حتي به قوانين ساخته خود نيز پايبندي نشان نمي‌دهند. بعضي سازمان‌هاي بين المللي و به ويژه شوراي امنيت سازمان ملل نيز بر اساس عدالت پي‌ريزي نشده‌اند. شيوه حاكم بر اين شورا نمادي از بي‌عدالتي است كه آثار آن فراگير و بعضا جهاني است.

در اين شورا برخي از اعضاء داراي حق ويژه همزمان شاكي، دادستان، قاضي و مجري حكم هستند و در برابر شكايات از خودشان، نيز در مقام قاضي قرار دارند و مصونيت كامل دارند.

نتيجه چنين وضعي را بايد در عراق و فلسطين و افغانستان و جاي جاي جهاني مشاهده كرد. هزاران هزار كشته و مجروح و آواره، سرزمين‌ها اشغال، حقوق تضييع، خانواده‌ها متلاشي و كرامت انساني پايمال مي‌گردد. فضاي تهديد زندگي را به كام جهانيان تلخ مي‌كند و مسير كمال انساني با موانع سنگيني مواجه مي گردد. اميال و هواهاي نفس حاكم مي‌شود و دوستي و برادري و اعتماد جاي خود را به كينه ورزي و بدبيني مي‌سپارد و زندگي تلخ و تلخ تر مي‌گردد.

و اما اشغالگران و جنايتكاران به هيچ مرجعي پاسخگو نيستند. بسيار بديهي است كه اگر زور گويي جانشين عدالت شود اجراي هيچ قانوني تضمين نمي‌شود.

برادران ارجمند و خواهران عزيز امروز جهان بيش از هر زمان ديگري تشنه عدالت است. با اينكه بشريت جزء در دورانهاي بسيار كوتاه طعم عدالت را نچشيده است ولي بر مبناي فطرت / حق طلبي و عدالت خواهي خود خواهان عدالت است.

اگر خداي متعال اقامه عدل و قسط را از بشريت مطالبه كرد،‌ فطرت او را نيز منادي عدالت خواهي قرار داد و جهان را كه آيينه عدالت الهي است در برابر انسان قرار داد.

دوستان من، بدانيد اراده الهي محقق خواهد شد و عدل سراسر جهان بشري را پر خواهد كرد، اين وعده الهي است و وعده خدا تخلف نمي‌پذيرد. ( وان جند نا لهم الغالبون كتب الله لاغبني انا و رسلي )، غلبه خداوند، غلبه عدالت بر جهان است.

جهان را نيكان و صالحان به ارث خواهند برد ( ان الارض يرثها عبادي الصالحون )، صالحان در برپايي عدالت در جهان نقش اساسي دارند.

برادران عزيز : شما مأمور و نماد عدالت خواهي در امر قضا هستيد

نقش شما در برپايي عدالت كم نظير است. دادگستري‌ها و محاكم مي‌توانند شيريني عدالت را به كام صاحبان حق و جامعه انساني بچشانند و مردم را به عدالت خواهي تحريض كنند. ميزان در رأي، عدالت است و عدالت فقط مبتني بر احكام الهي است . مترقي ترين و كامل ترين احكام، احكام الهي است.

دوستان من، سؤال اين است، با وجود احكام الهي و قضات برجسته در جهان اسلام، احاله دعواي جوامع اسلامي به غير چه معنايي دارد.

اختلاف در احكامي كه در موضوع واحد صادر مي‌شود چگونه قابل توجيه است. اختلاف در رويه‌هاي قضايي به چه معناست؟ و چرا جنايتكاران جهاني بدون هراسي از مجازات به جرايم خود ادامه مي‌دهند و از اين سؤالات فراوان است.

عزيزان من، با توجه به آنچه بيان شد معلوم مي‌گردد كه بسط عدالت و اقامه قسط يك فريضه الهي و اعلي مقصد انبياء الهي است كه كليد همه خيرات و بركات است.

عدالت به دست صالحان و پاكان بر پا مي‌شود. دستگاه قضا بايد الگوي پاكي و تقوا و صلاح باشد، ما مسلمان و تابع احكام الهي هستيم. بر اين مبنا پيشنهاداتي را ارئه مي دهم :

1-    تشكيل دادگاه‌هاي صالح بين دول اسلامي براي رفع و حل و فصل دعاوي ضروري است كه مي‌تواند الگوي مناسبي از قضاوت عادلانه را در جهان به نمايش بگذارند و آنان را از مراجعه به غير بي‌نياز كند.

2-    تنظيم برنامه هم انديشي دائمي بين علماء و علم حقوق و قضات بر جسته دنياي اسلامي براي بررسي شيوه‌هاي دادرسي و تنظيم الگوهاي مناسب، منطبق بر موازين شرعي و عقلي و تجربيات مؤفق بشود، مي‌تواند محاكم را از تشقت رويه‌ها كه بعضا به تفرق آراء در موضوعات واحد منجر مي‌شود باز دارد .

3-    برپايي دادگاه اسلامي بين المللي براي پيگيري و تعقيب مجرمان جهاني، متجاوزان به حقوق ملتها جنايتكاران جنگي و دولتها و كساني كه بدون واهمه فضاي زندگي بشري را به تلخي و تهديد مي‌كشانند يك ضرورت اساسي امروز است.

براي تحقيق اين پيشنهاد درست، تشكيل اتحاديه قوا قضايي و دادگستري‌ها مي‌تواند بسيار راه‌گشا و آغاز مباركي بر يك حركت پر خيز و بركت باشد.

رؤسا و نمايندگان محترم، به حكم وظيفه ديني و انساني همه ما بايد سهمي در برپايي عدالت جهاني ايفا كنيم. عدالت در مديريت ، در سياست، در تقنين و در قضاوت.

بدون ترديد مصلح كل و انسان كامل كه فرزند پيامبر عظيم الشأن اسلامي است و مأموريت بر پايه عدالت جهاني را عهده دار است خواهد آمد و عدالت در جامعه بشري به طور كامل مستقر خواهد شد. تلاش خالصانه امروز ما براي برپايي عدالت، تحقق آينده درخشان را نزديك‌تر خواهد ساخت و ما را از ياران مصلح كل قرار خواهد داد. انشاءالله

 
 
Powered by Tetis PORTAL